به گزارش شهرآرانیوز «بی واسطه با مدیران» سرفصل پیگیری درخواستهایی پرشمار از طرف شماست که ما را به پیگیری جدیتر مجاب میکند. شما میتوانید پاسخ سؤالات صنفی، شغلی و گروههای مختلف اجتماعی و فرهنگی و... خود را با ما درمیان بگذارید تا بدون تعارف آن را به مدیران ارشد حوزه مرتبط انعکاس دهیم و شفاف و دقیق برایتان اطلاع رسانی کنیم.
امروز، همه سؤالاتی که تاکسی رانهای خطی از طریق کانالهای ارتباطی با ما درمیان گذاشتند تا برایشان پیگیری کنیم را بدون تعارف از اکبر فلاح، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهرداری مشهد پرسیدیم. گلایههایی از هزینههای دریافت مجوز فعالیت و جرائم صنفی، جریمه رانندگان بدون معاینه فنی، اخذ مبلغ ۲ میلیون تومان برای تمدید پروانه و... از مهمترین درخواستهای تاکسی رانها ست.
نکته اول آنکه سازمان تاکسی رانی یک سازمان نظارتی است، بنابراین باید در حوزه نظارت حضور جدی و مؤثر داشته باشد. اعمال قانون در سازمان تاکسی رانی نیز بر مبنای مصوبات شورای شهر است. در این باره ما یک سرفصلی برای تخلفات و خطای صنفی خود داریم.
به عنوان مثال سرفصل ۱۵۰ مربوط به استفاده نکردن از تاکسی متر است، اما برای پاسخ به تاکسی رانها باید بیان کنیم که جرائم صورت گرفته بر اساس همین سرفصلهای قانونی و مصوبات شورای اسلامی شهر است. این را هم تأکید میکنم که نظارت ما دو سویه است؛ بنابراین اگر در بازرسی ها، یک بازرس بدون دلیل اقدام به اعمال جریمه کند، تاکسی رانها میتوانند این موارد را به بازرسی و حراست سازمان اعلام کنند تا با بازرس خاطی نیز برخورد شود.
پلیس راهور قوانین راهنمایی ورانندگی و مواردی مانند گواهی نامه و معاینه فنی را بررسی و در صورت نبود جریمه میکند، اما ما در حوزه تاکسی رانی قوانینی داریم که همه تاکسی رانها همان ابتدا آن را پذیرفته اند، چون یک تاکسی ران جایگاه و شغل خاصی دارد. تاکسی رانهای ما کالا جابه جا نمیکنند. یک تاکسی ران مردم و شهروندان را جابه جا میکند؛ بنابراین حفظ سلامت و امنیت مردم جزو موارد ضروری و مورد تأکید ماست.
نمونه این موارد معاینه فنی است. یک تاکسی ران به صورت الزامی و ضروری باید معاینه فنی داشته باشد. چنان چه تاکسی رانی معاینه فنی نداشته باشد و بازرسان ما متوجه او شوند در ابتدا به تاکسی ران تذکر میدهند، اما اگر این تاکسی ران به تذکر توجه نکرد و دوباره با همان شرایط فعالیت کرد در صورت برخورد با بازرسان محسوس و نامحسوس برای تاکسی ران جریمهای اعمال میشود.
باید اشاره کنیم که ما فقط جریمه نداریم. ما برای رانندگان وظیفه شناس و منضبط تشویق هم داریم. نرم افزاری به عنوان نرم افزار «شهر من» وجود دارد که در این نرم افزار شهروندان میتوانند رضایتمندی خود را اعلام کنند. ما نیز بر اساس موارد رضایت شهروندان تشویقهایی مانند تخفیفاتی در حوزه تمدید فعالیت، خدمات فنی و خودرویی و... برای تاکسی ران درنظر میگیریم.
واگذاری تاکسیها به شرکتها مورد تأیید ماست. تمام تاکسیهای فعال شهر به شرکتها واگذار شده است. فعالیت شرکتها نیز بر اساس تمام ضوابط و قوانینی است که از سوی سازمان تاکسی رانی به آنها ابلاغ میشود. ثبت جرائم نیز بر اساس یک نرم افزار است که جدا از تصویر، باید دلایل ثبت جریمه ذکر شود. نکته پایانی هم مبالغ جرائم است. این جرائم به حساب خزانه واریز میشود و به هیچ عنوان شرکت در آن دخل و تصرفی ندارد.
همه تاکسی رانها زیر نظر اتحادیه تاکسی رانی کشوری هستند. علاوه بر آن قوانین کلی ما از وزارت کشور ابلاغ میشود؛ بنابراین هر کدام از شهرها نمیتوانند مبالغی اختیاری برای تمدید فعالیت دریافت کنند.
در مدت دو سال ممکن است اطلاعات مکانی تاکسی ران تغییر کند؛ بنابراین باید این اطلاعات بهروز شود. در مورد مدارک خانوادگی نیز به همین صورت است. مطابق قانون مجوز تاکسی رانی به فرد مجرد داده نمیشود؛ بنابراین ممکن است در این دو سال فردی متارکه کند که باید مدارک خود را اعم از سرپرستی و حکم قضایی ارائه دهد.
متأسفانه برخی از رانندگان تاکسی دنبال انتخاب مسافر گزینشی هستند. بازرسان در اطراف حرم مطهر این موضوع را به صورت کامل رصد میکنند و در صورت شناسایی نیز با راننده تاکسی خاطی برخورد خواهد شد.